Vijenac 717 - 718

Glazba

Pregled ljetnih glazbenih događanja u Splitu i okolici

Glazba pod zvjezdanim nebom

Piše Karmen Širović

Glazbena ponuda u gradu pod Marjanom bila je poput bogate i uspješne turističke sezone. Središnji događaj svakako je bilo Splitsko ljeto, koje je u mjesec dana na raznovrsnim lokacijama, među kojima je bio i novouređeni Trg Gaja Bulata ispred HNK-a, zaista pružilo za svakog ponešto, od opernih naslova do intimnih koncerata. Uz premijeru opere Cavalleria rusticana Pietra Mascagnija, kojom je festival i otvoren, ponovljeni su Lombardijci i Nabucco Giuseppea Verdija te već tradicionalno Ero s onoga svijeta Jakova Gotovca u Vrlici. Unatoč izvedbama spomenutih velikih glazbenoscenskih djela, stručni žiri nagradu Judita dodijelio je monooperi Dnevnik Anne Frank HNK-a u Varaždinu kao najvećem umjetničkom dostignuću glazbenog programa. „Ovo potresno glazbenoscensko djelo skladano je 1968. prema predlošku najpoznatije knjige/dnevnika 20. stoljeća, a svojom izvedbom sopranistica Marija Lešaja i komorni orkestar zadržali su pažnju gledatelja od početka do kraja, gotovo u jednom dahu. Odličan uigrani ansambl sastavljen od devet mladih glazbenika, studenata Muzičke akademije Sveučilišta u Zagrebu, predvođen spretnim dirigentom Stjepanom Vugerom, priredio je pravi spektakl u moćnoj izvedbi zahtjevne partiture“, objasnio je žiri u kojem je kao predsjednik djelovao Goran Sučić uz dirigenticu Mariju Ramljak te profesoricu solo pjevanja Vesnu Coufal Jaić.


Sopranistica Olga Seliverstova uz glasovirsku pratnju Vesne Podrug Kossjanenko / Snimio Joško Herceg

Među ostalim koncertima istaknuo se onaj Zbora Opere HNK-a u Splitu uoči Dana domovinske zahvalnosti, koji je u Meštrovićevu Kaštilcu izveo program s najljepšim pjesmama hrvatskih skladatelja. Publika je tako imala priliku obratiti pažnju na rad dirigenta Vetona Marevcija, koji je njihov zborovođa od protekle sezone. Vidno pomlađen sastav Zbora pokazao je mnogo razgovjetniju dikciju od uobičajene, vješto dinamičko nijansiranje i interpretativno smisleno zaokružene glazbene zamisli, dok je ponešto potrebno doraditi u dionici tenora. Na istom mjestu odlične interpretativne i vokalne sposobnosti pokazao je bariton Matija Meić u recitalu Sudar titana uz glasovirsku pratnju Bože Letunića. Uz vrlo ekspresivne izvedbe, glasom i pokretom, predstavio je program koji okuplja stoljećima udaljene skladatelje i autore stihova koji su ih inspirirali, poput Frane Paraća i Marka Marulića ili Huga Wolfa i Michelangela Buonarrotija.

Najveće zanimanje publike privukla je Misa Mediterana Tonćija Huljića, ujedno prva pop-misa na svijetu, koja je izvedena uz skladbu Ave Maria te Dies irae njegove kćeri, skladateljice Hane Huljić. Iako je opravdao najavu glazbenog spektakla, koji je uključivao orkestar pod vodstvom Jure Bučevića sastavljen od klasičnih instrumenata i onih tipičnih za rock-sastave, zbor i soliste (Hana Huljić, Lorena Bućan i Karlo Vudrić), koji su imali aktivnu ulogu na stubama ulaza u Meštrovićevu galeriju obogaćenu scenografijom kipara Nikole Vudraga u režiji Jelene Bosančić, djelo u smislu skladateljske tehnike i orkestracije nije ponudilo visoku umjetničku kvalitetu. Huljićev eklektični izričaj spaja duhovnu i pop-glazbu s elementima tradicijske u klasičnom rasporedu misnog ordinarija. No zbor je uglavnom pjevao unisono, klasični instrumenti orkestra bili su jedva čujni ili nedovoljno upotrijebljeni, a dramatizacija nedovoljno razrađena.

Sve navedeno zadovoljila je Hana Huljić u skladbi Dies irae temeljenoj na srednjovjekovnoj sekvenci, pokazavši zanimljiv skladateljski izričaj koji je mnogo kompleksniji, stilski kompaktniji i smišljeniji od očeva. Nakon zatvaranja nacionalnog festivala 16. kolovoza započelo je 8. izdanje festivala Piano Loop, na kojem je recitale u Hrvatskom domu Split održalo čak troje laureata uglednoga moskovskog Međunarodnog natjecanja Čajkovski; Natalia Trull, Nikolaj Luganski i Dmitrij Šiškin. Otvaranje je održano uz tradicionalnog gosta, Kemala Gekića, dok je novopečeni rezidencijalni umjetnik Piano Loopa, Goran Filipec, ispratio festival djelima Franza Liszta i Ive Mačeka 20. kolovoza. Najzastupljeniji skladatelj na koncertnim programima bio je Sergej Rahmanjinov, čije su odabrane etide iz Études-Tableaux, op. 39, posebno uspješno, virtuozno, mračno i moćno zvučale u izvedbi Nikolaja Luganskog. Klasična glazba zavladala je i Trogirom na 13. izdanju Opera Selecta od 15. do 25. srpnja. U kuli Kamerlengo koncerte su održali violinistica Tatiana Samouil i pijanistica Julija Gubaidullina, Solisti Boljšoj teatra te sopranistica Evelin Novak uz Zagrebačke soliste, dok je Hrvatski gudački kvartet muzicirao u Kneževu dvoru. Zanimanje publike privukao je koncert Solista Boljšoj teatra, među kojima se ekspresivnim interpretacijama istaknula sopranistica Olga Seliverstova uz glasovirsku pratnju Vesne Podrug Kossjanenko, a posebni doživljaj bio je čuti sopranisticu Evelin Novak uz Zagrebačke soliste na koncertu koji je prvi put u sklopu Opera Selecta spojio glas i orkestar.

Vijenac 717 - 718

717 - 718 - 9. rujna 2021. | Arhiva

Klikni za povratak